Pagina's

zaterdag 10 september 2016

Recensie: 'Mees Kees buiten de lijntjes' van Mirjam Oldenhave

Eindelijk heb ik hem binnen, het tiende boek van Mees kees. Mees Kees bestaat dit jaar 10 jaar en dat vieren ze met een 10e boek en een nieuwe film die rond december uitkomt. Het tiende deel van Mees Kees is anders vormgegeven dan de vorige negen delen. Zoals Tobias dat al op de voorkant zegt, is het een stripboek. Persoonlijk vind ik dit erg leuk gedaan. Er zijn genoeg kinderen die niet zo graag lezen, maar lezen wel graag een stripboek. Zo zorg je er toch voor dat deze kinderen ook plezier krijgen in lezen en dat is toch wel heel belangrijk.

Het verhaal
Het verhaal wordt vertelt door Tobias, een leerling van Mees Kees. Tobias zit in groep 6b, de allerleukste klas van de wereld. Als Dreus de klas binnenkomt, wordt het voor de leerlingen duidelijk dat de school moet sluiten. De leerlingen en Mees Kees worden verspreid over andere scholen en Dreus wordt werkloos. Het is de dag dat Tobias naar de andere school moet, maar in een waas fietst hij naar zijn oude school. Hij is niet de enige, Mees Kees zit voor de school en Tobias gaat bij hem zitten. Het lijkt wel een 6b magneet te zijn en opeens zitten ze met z'n allen in de klas. De klas verzint een plan om meer leerlingen naar de school te krijgen, zodat hij niet dicht hoeft. Als ze het plan met elkaar bespreken, horen ze buiten mensen praten. Ze willen de school gaan afbreken, maar dat doen ze niet zolang de kinderen nog in de school zitten. Ze willen van de school een museum maken en de museumdirecteur is alles behalve blij met de leerlingen. De leerlingen organiseren een open dag, maar er komen wel hele rare mensen naar de open avond. De museumdirecteur heeft de ME ingeschakeld. Helaas voor hem pakt dit anders uit dan hij had gedacht. Als dan ook nog de burgemeester langskomt, krijgen de leerlingen van 6b het voor elkaar. De burgemeester is zo tevreden over de leerlingen, dat de school open blijft. Alle dagen van de week is het gebouw een school, behalve op zondag dan is het enige echte 6b Museum.

De illustraties
Rick de Haas maakt de illustraties voor het boek. De kenmerkende tekeningen zie je in alle boeken van Mees Kees terug. Toch is dit boek anders dan de andere boeken van Mees Kees. Het is dit keer getekend in een stripboek vorm. Er zitten leuke elementen in het boek. Als Dreus aan het praten is, zie je Tobias aan de zijkant en staat er in zijn praatwolk dat je niet alles hoeft te lezen. Aukje legt het later wel uit. Harley, de hond van Mees Kees, wordt ook op een andere manier afgebeeld. Harley speelt als waakhond voor de school  en zorgt ervoor dat de directuer van de museum weggaat. Je ziet Harley in het midden van het vakje afgebeeld, om hem heen staan dingen die hij kan.

In de klas
De Mees Kees boeken worden aanbevelen voor kinderen van 10 tot 12 jaar. Toch zouden ook jongeren lezer dit boek kunnen lezen. Dit boek kun je in de klas gebruiken voor leerlingen die lezen niet leuk vinden. Je kunt er natuurlijk ook een taalles aan koppelen. Je zou samen met de klas kunnen kijken in welke stijl het boek is geschreven. Waaraan herken je een stripboek? Als verwerkingsopdracht zou je de leerlingen een stripverhaal van één pagina kunnen laten maken.

Mees Kees 'buiten de lijntje'
Auteur: Mirjam Oldenhave
Illustrator: Rick de Haas