Pagina's

maandag 22 augustus 2016

Recensie: 'Kleine indiaan' van Quentin Gréban

Mijn allereerste recensie die ik ga schrijven. Het was lastig om het eerste boek te kiezen. Ik heb zoveel prachtige prentenboek waar ik over kan schrijven. Ik koos voor het boek dat ik het laatst had gekocht. Dat was het boek 'kleine indiaan' van Quentin Gréban.

Ik heb dit boek gekocht bij SpeelBoek in Amersfoort. Dit was de eerste keer dat ik bij deze boekenwinkel was geweest. Wat een prachtige winkel is dit. Als je ooit in Amersfoort bent, raad ik je zeker aan om een kijkje te nemen. Ze hebben niet alleen een ruime keuze aan boeken, maar ook speelgoed voor kinderen.

Het Verhaal
De 'kleine indiaan' gaat over een indiaan die net zeven is geworden. De indiaan, die afgebeeld is als een vos. krijgt in het boek zijn indianennaam. Voordat hij zijn indianennaam krijgt moet hij slagen voor een proef. De indiaan krijgt als opdracht dat hij voor zonsondergang iets 'buitengewoons' moet doen. De kleine indiaan gaat direct op pad en heeft direct al een idee wat hij gaat doen. Hij gaat een wilde bizon vangen, dat is pas een heldendaad. Helaas mislukt het idee, tot vier keer toe mislukken de ideeën van 'kleine indiaan'. De 'kleine indiaan' keert verdrietig terug naar het kamp. Bij het kamp verwelkomen ze 'kleine indiaan' met ene vreugdedans. De 'kleine indiaan' blijkt maar liefst vier heldendaden verricht te hebben, terwijl hij zelf dacht dat al zijn ideeën mislukt waren.
De illustraties
Het boek sprak mij in eerste instantie aan door de prachtige illustraties. Het boek is 28 cm lang en 25 cm breed. Het is een fijn formaat en door deze grootte, komen de illustraties mooi tot zijn recht. De illustraties laten ook goed zien wie de hoofdpersoon is van het verhaal. Direct in het begin zie je de vos achter een doek naar je kijken. Als het verhaal begint, zie je een grote prent van de vos. De illustraties zijn paginavullend en geven veel sfeer bij het verhaal. Een heel aandoenlijke illustratie is van de pony en 'kleine indiaan' als ze zijn uitgegleden. De pony kijkt heel droevig en bijna schuldig naar de 'kleine indiaan' die met zijn snoet in de modder ligt.
In de klas
Dit boek is uitermate geschikt voor het thema 'Indianen' en leent zich goed uit voor een themaboek. Toch vind ik ook dat je dit boek kunt voorlezen als je niet werkt met het thema 'indianen'. In het boek komen veel woorden in voor die zich goed uitlenen voor een woordenschatles of uitbreiding van het woordenschat van de leerlingen. Vooral over het woord 'buitengewoon' kun je het met de leerlingen over hebben, want was is buitengewoon? In het verhaal is iets buitengewoons doen, een heldendaad.
Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar.

Kleine indiaan
Schrijver: Quentin Greban